Запровадження aкафісту Пресвятій Богородиці у Київській Русі в п’яту суботу Великого посту та його формування у Церквах Володимирового хрещення впродовж століть
Анотація
Розкрито етимологію слова “акафіст”. Виявлено у якій традиції він зародився. Вказано із чого він складається у своїй структурі. З’ясовано на честь кого в Східній Церкві існують складенні акафісти. Розкрито, що їх текстуальне наповнення в переважній більшості складається із двох частин (історичної та догматичної).
Висвітлено процес зародження та формування акафісту Пресвятій Богородиці у Східній Церкві. Проаналізовано гіпотези науковців, щодо часу його зародження та авторства. Повідомлено, що п’ята субота Великого посту у Східній Церкві іменується Акафістовою суботою, через те, що в цей день існує припис звершувати на її утрені акафіст Пресвятій Богородиці. З’ясовано, що Акафістова субота була і залишається до сьогодні пов’язаною із святом Благовіщення Пресвятої Владичиці нашої Богородиці (що зародилося в IV ст.).
Вказано час вжитку акафісту до Пресвятої Богородиці у Київській церкві. Простежені етапи формування його в слов’янській традиції (Київській та Московській церквах). Виявленні перші друковані видання його в тріодях домогилянської та доніконовської реформи. Охарактеризована редакція його, що міститься в могилянській та ніконівській тріоді.
Досліджено, що текст акафісту Пресвятій Богородиці поєднує в собі поезію, проповідь та догматику. Виявлено, що акафістний піснеспів до Богородиці має сильний христологічний характер, оскільки почитання Богородиці звершується не саме в собі, а з огляду на її роль у воплоченні Христовому. Розкрито, що текст акафісту Пресвятій Богородиці представляє Її культ під чотирьома відповідними аспектами. Зауважено, що даним акафістом Церкви Володимирового хрещення в сьогоденні оспівують догми віри прийняті Церквою в I тисячолітті відносно Пречистої Діви Марії.
Встановлено, що в честь Пресвятої Богородиці в ході століть повстали акафістні ікони. Вказано та розкрито, як візуально текст акафісту до Пресвятої Богородиці (для п’ятої суботи Великого посту) представляє акафістна ікона із клеймами.
Виявлено, що для акафістів в Церквах Володимирового хрещення в сьогоденні існує відповідна літургійна книга Акафістник, хоча деякі із них можуть друкуватися також окремо і в інших літургійних книгах, як наприклад акафіст до Пресвятої Богородиці для п’ятої суботи Великого посту.
Ключові слова: акафіст, акафіст до Пресвятої Богородиці, Акафістова субота, акафістник, Роман Сладкопівець, акафістна ікона, Посна Тріодь, Церкви Володимирового хрещення